„Dupli tehnički neustavan – ekonomska diskriminacija“

Advertisement

Čekanje

foto-ilustracija: pixabay.com

Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva saopštilo je se protivi uvođenju dodatnog tehničkog pregleda (TP) za vozila starija od 15 godina.

Advertisement

Kako navode u saopštenju, smatraju da taj potez neće doprineti povećanju bezbednosti na putevima, kao i unificiranju cene obavljanja TP, jer ona mora biti tržišno određena na bazi kvaliteta usluge koja se pruža.

“Ova odluka je i suprotna Ustavu RS koji zabranjuje diskriminaciju po bilo kom osnovu, čak i ekonomskom, što ovde jeste slučaj jer se diskriminišu vozači slabijeg imovinskog stanja. Takođe, Članom 82. Ustava kao ekonomsko uređenje zemlje predviđena je otvorena i slobodna tržišna privreda, kao i samostalnost privrednih subjekata, a određivanjem cene obavljanja TP se sprečava konkurencija među pružaocima ove usluge, pa samim tim se gubi i kvalitet pružene usluge”, navodi Efektiva.

Na drugoj strani, kako objašnjavaju, osim samim firmama za tehničke preglede, koji bi prihodovali dodatna sredstva, ova odluka pogoduje i prodavcima automobila, novih i polovnih, jer će dobar deo vlasnika vozila starijih od 15 godina, zbog velikog nameta koji se uvodi, biti prinuđen da proda staro i kupi novije vozilo. Korist bi u tom slučaju mogle imati i banke i lizing kuće, koje se bave finansiranjem kupovine vozila na rate, gde bi korisnici bili dodatno opterećeni bankarskim kamatama.

Nema gledanja kroz prste: Svaki šesti automobil u Srbiji više neće moći da se REGISTRUJE

“Vlasnici vozila starijih od 15 godina su diskriminisani na osnovu jednog kriterijuma koji ne mora nužno da znači da je vozilo u lošem stanju. Pretpostavka je da vlasnik ovakvog vozila isto poseduje zbog lošijeg materijalnog stanja, te da je tada eksploatacija vozila manja. S druge strane, imamo vozila koja godišnje pređu po 50.000 km a stara su po nekoliko godina (taxi vozači)”, navodi Efektiva.

Advertisement

Takođe, kako ocenjuje Efektiva, potpuno je nelogično da vlasnik vozila starijeg od 15 godina, a koje je kubikaže veće od 2.000 ccm, radi dva TP godišnje zbog starosti automobila i u isto vreme plaća porez na luksuz, jer sigurno je da vozilo starije od 15 godina ne može spadati u kategoriju luksuza.

Postavlja se pitanje – šta će to kvalitetnije dobiti vozači u Srbiji povećanjem cene TP, kada će se isti obavljati u potpuno istim uslovima kao i do sada, uz iste kadrovske i tehničke kapacitete, a koji podrazumevaju proveru broja šasije, jačinu kočione sile i pravac svetlosnog snopa farova? Takva vrsta pregleda, uz uvođenje dodatnih kriterijuma koji su više estetske prirode (rđa na limariji), ne garantuje bezbednost ni u periodu kraćem od godinu ili predviđenih pola godine, ocenjuju u tom udruženju.

Ukidaju se neka slova na registarskim tablicama, što će koštati oko 7.000 dinara

“Ako se već uvodi ovaj namet, onda srazmerno povećanju cene pregleda treba regulisati i kvalitet istog, a u skladu sa tim, i tehnički pregledi bi morali da nose deo odgovornosti za kvalitet posla koji obave. Ta odgovornost bi trenutno, po tumačenju Zakona o zaštiti potrošača, morala da traje 2 godine, koliki je zakonski rok za saobraznost pružene usluge, ovde obavljenog pregleda vozila.”

“Stiče se utisak da se kozmetičkim izmenama propisana na teret vozača u Srbiji prevaljuju želje raznih lobija pa i same Agencije za bezbednost saobraćaja, a čija uloga u bezbednosti je zanemarljiva, što dobro znaju vlasnici vozila koji rade razne ateste i reateste (recimo za plinsku instalaciju), a koji kroz taj postupak plaćaju nekoliko nepotrebnih taksi, za koje ne dobijaju gotovo nikakvu adekvatnu uslugu”, navodi Efektiva.

Iz Efektive navode da će tražiti ocenu ustavnosti ove odluke.

(Skandalozno.rs, Izvor: b92.net)

Advertisement

Budite prvi sa komentarom na članku "„Dupli tehnički neustavan – ekonomska diskriminacija“"

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena.