STAV

„Vašington post“: Ruska propagandna mašinerija dovela TRAMPA na vlast!

Ilustracija
foto: Rojters/AP

Poplava “lažnih informacija” tokom izbora u SAD bila je potpomognuta sofisticiranom ruskom propagandnom kampanjom koja je na internetu objavljivala i širila članke osmišljene da zavaraju javnost, a sa ciljem da se kazni demokratska kandidatkinja Hilari Klinton i da se pomogne republikancu Donaldu Trampu da potkopa veru u američku demokratiju, piše “Vašington post”, pozivajući se na tvrdnje nezavisnih stručnjaka.

Sve naprednija ruska propagandna mašinerija – uključujući bezbrojne mreže botova, timove plaćenih “trolova” i mreže sajtova i naloga na društvenim mrežama – pružila je podršku desničarskim sajtovima na internetu, prikazujući Hilari Klinton kao kriminalca koji krije potencijalno smrtonosne zdravstvene probleme i sprema se da prepusti naciju kontroli sumnjivoj grupi globalnih finansijera. Ovi stručnjaci tvrde da je jedan od ciljeva bio i da se pojačaju međunarodne tenzije i podstakne strah od pretećih sukoba sa nuklearnom silom – Rusijom.

– Žele potpuno da unište veru u američku vladu i interese američke vlade.Ovo je bio njihov standardni modus tokom hladnog rata, samo što je to bilo teško sprovesti u delo pre nego što je nastupila era društvenih mreža – izjavio je Klint Vots sa Instituta za spoljnopolitička istraživanja, koji, zajedno s još dvojicom stručnjaka, prati rusku propagandu od 2014. godine.

Kako funkcioniše ruska propagandna mašinerija

Izveštaj koji je Vots radio s kolegama Endruom Vejzberdom i Dž.M. Begerom objavljen je ovog meseca u onlajn magazinu posvećenom nacionalnoj bezbednosti “War on the Rocks”, pod nazivom “Trolovanje za Trampa: Kako Rusija pokušava da uništi našu demokratiju”. Druga grupa pod nazivom PropOrNot, nepartijski skup istraživača pozadine spoljne politike, vojske i tehnologije, planirala je da objavi vlastite rezultate u petak, a koji se takođe odnose na zapanjujući domet i efikasnost ruske propagandne kampanje.

Ruska kampanja tokom američkih izbora, pokazuju rezultati obe grupe, iskoristila je fascinaciju onlajn sveta “uzbudljivim” sadržajima, koji izazivaju iznenađenje i utiču na osećanja, a u duhu su popularnih teorija zavera prema kojima tajne sile diktiraju događaje u svetu, piše “Vašington post”.

Neke od tih priča su potekle sa ruskih informativnih sajtova koje finansira država, kao što su RT i Sputnjik, a koje, navodi list, pozivajući se na istraživače, imitiraju stil i ton nezavisnih informativnih organizacija, ali ponekad sadrže lažne informacije koje navode na pogrešne zaključke.

Ponekad su RT, Sputnjik i drugi ruski sajtovi koristili naloge na društvenim mrežama da prošire lažne priče koje su već kružile internetom, zbog čega su ih informativni algoritmi identifikovali kao “aktuelne” teme o kojima su izveštavale američke mejnstrim informativne organizacije, navedeno je u izveštaju.

Ruski botovi i trolovi „udarili“ na bolesnu Hilari

Kako navodi list pozivajući se na stručnjake, prvi tvitovi koji su izazvali najveću zabrinutost, a koji su se pojavili nakon što se Hilari Klinton razbolela prilikom komemoracije žrtvama 11. septembra u Njujorku, potekli su od ruskih botova i trolova (imala je zapaljenje pluća i vratila se u kampanju nakon lečenja, nekoliko dana kasnije).

Ovome je prethodio niz drugih članaka o Hilarinom navodno narušenom zdravlju. Američki “Dejli bist” se u članku od 25. avgusta obračunao s Vikiliksom, koji je preneo vest da Hilari Klinton umire od posledica “umora od donošenja odluka”. Ta vest je imala više od 30.000 čitanja.

Međutim, PropOrNor je ustanovio da je ova verzija priče koju je podržala ruska propagandna mašinerija stigla na 90.000 naloga na Fejsbuku i da je imala više od osam miliona čitanja.

Ruske „legije hakera“

Ista mašinerija je navodno pomogla da se proširi lažna priča o čoveku kome su platili hiljade dolara da bi demonstrirao protiv Trampa. Istraživači iz obe grupe pratili su niz drugih lažnih priča koje je proširila ruska propaganda – o navodnom pokušaju državnog udara u vazduhoplovnoj bazi Indžirlik u Turskoj i o tome da će SAD izvršiti vojni napad, za koji će okriviti Rusiju.

U poslednjim nedeljama kampanje osvanule su brojni tekstovi o navodnim nepravilnostima na izborima, nameštanju glasova i potencijalnom izbijanju nasilja na dan izbora ukoliko Klintonova pobedi, navodi “Vašington post”, pozivajući se na istraživače.

– Način na koji je ovaj propagandni aparat podržao Trampa može da se uporedi sa ogromnom količinom plaćenog propagandnog sadržaja u medijima – kaže izvršni direktor PropOrNot, koji je želeo da ostane anoniman da se ne bi našao na meti ruskih “legija obučenih hakera”.

Kremlj je više puta demantovao da se Rusija mešala u američke izbore ili hakovala naloge osoba nadležnih za izbore.

– To je besmisleno – rekao je prošlog meseca Dmitrij Peskov, Putinov sekretar za štampu, kada su zvaničnici SAD optužile Rusiju za upad u računare Demokratskog nacionalnog komiteta i drugih političkih organizacija.

RT je u imejlu “Vašington postu” u petak osporio saznanja američkih istraživača.

“Prava je ironija da je članak o “lažnim vestima” zasnovan na neistinitim, neosnovanim tvrdnjama. RT odlučno odbacuje sve tvrdnje i insinuacije o tome da je mreža proizvela ijednu “lažnu priču” o američkih izborima”, napisala je Ana Belkina, šef za komunikacije RT-a.

(Skandalozno.rs, Izvor: blic.rs / washingtonpost.com)

Close