Ako imate sledeće SIMPTOME, možda vam nedostaje CINK



Ilustracija

Da bismo mogli da se nosimo sa obavezama i svakodnevnim zadacima, odbrambeni sistem mora da radi kao sat. Ako on otkaže, sve će krenuti nizbrdo.

Ako imate problema s nesanicom, često ste loše raspoloženi i bezvoljni i ako vam je smanjena radna aktivnost – možda vam nedostaje cink. Ukoliko nedostaje organizmu i imunitet je oslabljen, pa se dešava i da se češće prehlađujemo.

Cink je široko rasprostranjen element u ljudskom organizmu. Značajan je za brojne fiziološke procese, a pre svega za finu koordinaciju nervnog sistema i hormona, za funkcionisanje odbrambenih snaga organizma i za održavanje integriteta kože i regeneraciju koštanog tkiva. Važnost cinka najbolje može da se shvati ako kažemo da je neophodan za izgradnju proteina.

On učestvuje u proizvodnji skoro svih hormona i neophodan je za funkcionisanje ćelija koštanog tkiva i kože – objašnjava doc. dr Janko Samardžić, klinički farmakolog, s Medicinskog fakulteta u Beogradu.

Ako imate sledeće simptome, možda vam nedostaje cink

– često ste prehlađeni
– preterano nervozni
– hronično umorni
– rane vam sporo zarastaju
– imate kožne promene
– imate proliv koji dugo traje

1. Dnevna doza

Uz konsultaciju s lekarom, moguće je uzeti preparate cinka za određena stanja i bolesti.
– Dnevne potrebe za cinkom su 15 miligrama za odraslog muškarca i 12 miligrama za odraslu ženu. Kod dece dnevne potrebe iznose 10 miligrama. Prilikom lečenja pojedinih oboljenja, uz konsultaciju s lekarom, moguće je da se doza elementarnog cinka poveća i do 50 miligrama. Važno je da se preparati cinka uzimaju nekoliko sati pre ili nekoliko sati posle pijenja kafe, preparata gvožđa, kalcijuma i pojedinih lekova jer oni ometaju iskoristljivost cinka.

2. Jedite meso i jaja

Najbolji izvori cinka su: morski plodovi (ostrige sadrže najveću količinu cinka), meso, jaja, integralne žitarice i orasi. Interesantno je da se cink iz namirnica životinjskog porekla dvostruko bolje koristi u organizmu nego iz biljnih izvora. Takođe, mogu da se primene i u prevenciji ili pre izlaganja organizma većim fizičkim naporima. Lokalno, preparati cinka mogu da se mažu kod virusnih infekcija nosne sluzokože i ždrela, a posebno izazvanih herpes virusima – ističe naš sagovornik.

3. Neželjeni efekti

Neželjena dejstva se retko javljaju. Mogu da se jave tegobe u probavnom sistemu (mučnina, bol u stomaku, povraćanje). Kod primene lokalnih preparata može se javiti iritacija. Preterani unos cinka može da izazove nedostatak bakra i malokrvnost.

4. Za i protiv

Svakako „za“. Utvrđeno je da se cink nalazi u svakoj našoj ćeliji i da je neophodan za pravilno funkcionisanje organizma. Zbog nepravilne ishrane i brzog života, deficit cinka postaje sve veći problem. Novija istraživanja se prvenstveno bave njegovom ulogom u nervnom sistemu i već je pokazan njegov antidepresivni efekat. Pored toga, efekti cinka pokazuju sličnosti s dejstvima današnjih sedativa, koji su među najčešće primenjivanim lekovima u svetu i kod nas. Sve to ukazuje da cink ima svetlu budućnost – ističe doc. dr Janko Samardžić.

5. Moćni afrodizijak

Otkriveno je da je Kazanova, poznati venecijanski ljubavnik, redovno uzimao cink. Svakodnevno je uzimao cinkom i proteinima bogata sirova jaja, a osim toga – obožavao je ostrige. Pretpostavlja se da cink kod muškaraca sprečava nastanak enzima aromataze (koji je uključen u proizvodnju estrogena) i na taj način povećava nivo testosterona. Međutim, hormon testosteron nije potreban samo muškarcima nego i ženama – za više energije, bolji polni nagon i više snage.

Savet stručnjaka – doc. dr Janko Samardžić, klinički farmakolog

(Skandalozno.rs, Izvor: Kurir, foto: pixabay)

Budite prvi sa komentarom na članku "Ako imate sledeće SIMPTOME, možda vam nedostaje CINK"

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena.