Znate li zašto je “žuta štampa” baš ŽUTA?

Zašto baš "žuta štampa"?

foto-ilustracija: pixabay.com

Svi mi dobro znamo, “žuta štampa” je svaki pokušaj novinarstva koji nimalo nije profesionalan i daleko je od etike. Ipak, znate li šta je tačna definicija ovog termina i – zašto je štampa baš ŽUTA?

Po zvaničnoj definiciji, žuto novinarstvo ili žuta štampa predstavljaju malo ili nimalo legitimno dobro istražene vesti, odnosno – novinarstvo koje koristi alternativne naslove da bi prodalo što više novina.

[adsenseyu5]

Žuto novinarstvo uključuje i preterivanje, huškanje i senzacionalizam i njime se danas pogrdno osuđuje svako novinarstvo koje tako tretira vesti.

Sve je počelo još krajem 19. veka kada su se sukobila dva najjača njujorška lista.

Iako su novine i dalje ozbiljno i dobro izveštavale, bile su kritikovane da se okreću senzacionalizmu kako bi isterale tiraž. Čak su se našle i na meti kritike prekooeanskih kolega. Jedan engleski magazin je 1898. godine napisao: “Nije svo američko novinarstvo “žuto”, iako je strogo savremeno žuto novinarstvo – američko”.

Slavni Džozef Pulicer tada je uređivao “New York World“, a Vilijam Randolf Herst “New York Journal“. Oba lista su izmenila sadržaj tada i dodala senzacionalističke vesti i mnogo više crteža.

Pošto su stripovi postali popularni, Pulicer je počeo da objavljuje sopstveni strip 1896. godine, pod nazivom “Žuti klinac” (“Yellow Kid“). I baš taj strip postao je jedna od tema njihovog “rata”.

[adsenseyu1]

Herst je otkupio Pulicerovog crtača ponudivši mu ogromnu platu, ali je Pulicer i dalje objavljivao strip veoma sličan “Žutom klincu”, kako bi nastavio da se takmiči sa Herstom.

foto: kolaž

Sam strip rađen je pomoću brzo sušećeg žutog mastila kojim je farbano odelo glavnog junaka. I, eto ga glavni “krivac” za termin.

[adsenseyu1]

Sam termin “žuto novinarstvo” skovao je urednik trećeg popularnog lista “New York Press“, Ervin Vardman koji je taj izraz prvi objavio, ali ga nikada nije definisao.

Frenk Luter Mot definiše žuto novinarstvo kao termin od 5 karakteristika:

– ima zastrašujuće naslove sa velikim utiskom, često sa što manje vesti
– raskošno koristi slike ili izmišljene crteže
– koristi lažne intervjue, pogrešne naslove, pseudonauku i paradu “lažnih učenja” kako se to      zove od strane stručnjaka
– stavlja naglasak na punoj boji nedeljnih dodataka, obično sa stripovima
– daje dramatične simpatije “autsajderima” protiv sistema

Nije ni čudo što se sve češće latimo ovog termina u svakodnevnom govoru, zar ne?

(Skandalozno.rs, Izvor: dnevno.rs)

[adsenseyu2]

Budite prvi sa komentarom na članku "Znate li zašto je “žuta štampa” baš ŽUTA?"

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena.