Vrlo je bitno: Evo šta zapravo znače OZNAKE na zdravoj hrani

Advertisement

Neke stvari ne idu u frižider

foto-ilustracija: pixabay.com

Čitanje specifikacija na proizvodima je vrlo zahtevno. Današnji potrošači sve više misle o zdravlju tako da proizvođači hrane koriste trikove kako bi vas naveli u zabludu i uverili da kupite njihov proizvod.

Često to rade, čak i u slučajevima kada je hrana visoko prerađena i nezdrava. Odredbe kojima se reguliše označavanje hrane vrlo su složene, tako da ne čudi što ih prosečan korisnik teško razume. Saznajte kako da čitate natpise na pakovanjima i kako prepoznati lošu od zaista zdrave hrane.

Advertisement

Ne verujte prednjim etiketama

Najbolji savet je da potpuno zanemarite etikete koje su na prednjem delu pakovanja. Ove etikete pokušavaju da vas zavaraju time što tvrde da je reč o zdravom proizvodu. Proizvođači vas žele uveriti kako je njihov proizvod bolji od ostalih na tržištu. O tome je sprovedeno nekoliko studija. Istraživanja su pokazala da ono što je naglašeno na proizvodu stvarno utiče na odabir ljudi. Prednje etikete su često mamac za kupce. Istovremeno, većina tih etiketa je vrlo obmanjujuća ili potpuno neistinita.

Proverite listu sastojaka

Sastojci proizvoda rangirani su prema količinama koje on sadrži. Od najveće prema najmanjoj. To znači da je uvek prvo naveden onaj sastojak koji je najviše zastupljen. Dobar način provere proizvoda je da pogledate koja su prva tri sastojka. Ti sastojci čine većinu onoga što se nalazi u proizvodu. Ako se među prvim sastojcima nalaze prerađene žitarice, neki od šećera ili hidrogenizovanih ulja, možete biti sigurni da je taj proizvod nezdrav. Umesto njega probajte da pronađete artikal koji sadrži nerafinisane sastojke. Takođe, budite oprezni prema proizvodima koji imaju dugačak spisak sastojaka.

Advertisement

Pazite na veličinu pakovanja

Na pozadini etikete nalazi se nutritivna vrednost proizvoda. Na njoj se navodi koliko kalorija i nutrijenata sadrži jedna porcija proizvoda. Takva predviđena porcija često je puno manja od stvarne i onog što ljudi uzimaju kao jedan obrok. Na primer, količina koja se preporučuje može biti pola limenke soka, četvrtina keksa, pola čokoladne štanglice ili jedan mali biskvit. Ovako proizvođači nastoje obmanuti potrošače da misle kako hrana ima manje kalorija ili manje šećera.

Puno ljudi je nesvesno količine koju serviraju. Najčešće se smatra da je celo pakovanje jedan obrok, dok je ono u stvarnosti sastavljeno od dva, tri ili više obroka. Ako želite da saznate pravu nutritivnu vrednost nekog proizvoda, tada ponuđene iznose pomnožite s brojem obroka koje ste konzumirali.

Donosimo spisak najčešćih takvih oznaka i objašnjenja što one zapravo znače:

Light ili lagano – proizvodi koji su fabrički obrađeni da bi se u njima smanjio udeo masnoćai broj kalorija. Neki su jednostavno razređeni vodom. Pažljivo proverite da nije nešto dodato, poput šećera.

Multi grain proizvod (mnogo celovitih zrna) – ovo zvuči vrlo zdravo, no verovatno to znači kako proizvod sadrži više od jedne vrste žitarica. Ako na proizvodu nije jasno napisano da sadrži samo integralne žitarice velika je verovatnoća da su sastojci fabrički prerađeni.

Prirodno – ne treba nužno da znači da se u proizvodu nalazi išta prirodno. To samo znači kako je upotrebljen prirodan izvor (na primer, jabuke ili pirinač) kao jedna od sirovina.

Organsko – oznaka koja jako malo govori o tome da li je proizvod zdrav. Na primer, organski šećer je i dalje šećer. Samo sastojci čiji je uzgoj potvrđen kao organski zaista jesu organski.

Bez dodatnog šećera – neki su proizvodi sami po sebi bogati šećerom. To ne znači automatski da su zdravi. Moguće je da su u njima dodate nezdrave zamene za šećer poput aspartama.

Niskokalorično – proizvodi koji sadrže manje kalorija od originalnog proizvoda istog proizvođača. Moguće je da imaju istu količinu kalorija kao regularni proizvod nekog drugog proizvođača.

Malo masnoća – ova oznaka gotovo uvek znači da je masnoća u proizvodu smanjena pod cenu dodatog šećera. Budite vrlo oprezni i pročitajte spisak sastojaka na poleđini.

Malo ugljenih hidrata – dijeta sa smanjenim unosom ugljenih hidrata u poslednje se vreme često spominje kao zdrava. U većini slučajeva ovi proizvodi sadrže prerađene i nekvalitetne sastojke.

Proizvedeno od integralnih žitarica – u proizvodu se verovatno nalazi malo integralnih žitarica. Proverite spisak sastojaka i pogledajte na kom mestu su žitarice. Ako nisu među prva tri sastojka, tada je njihov udeo zanemariv.

Poboljšano i obogaćeno – u osnovi to znači kako su neki nutrijenti dodati proizvodu. Obično se radi o sintetičkim vitaminima. Vitamin D se često dodaje mleku.

Bez glutena – ne znači da je zdravo. To jednostavno znači kako proizvod ne sadrži pšenicu, speltu, raž ili ječam. Mnogi prehrambeni proizvodi su bez glutena, ali mogu biti znatno prerađeni i puni nezdravih masnoća i šećera.

S prirodnom aromom voća – prerađena hrana često ima ime po prirodnim sastojcima, poput jogurta od jagoda. Moguće je da u proizvodu nema nimalo voća, već je samo dodat njegov ukus.

Nula nezasićenih masnoća – u stvarnosti to znači “manje od 0.5 g nezasićenih masnoća po porciji”. Ako su predviđene porcije vrlo male, proizvod može da sadrži puno nezasićenih masnoća.

Advertisement

Različiti nazivi za šećer

Šećer ima bezbroj raznih imena, a mnoga od njih sigurno nećete prepoznati. Proizvođači hrane to koriste kao svoju prednost. Namerno u proizvode stavljaju različite vrste šećera kako bi mogli da prikriju njihovu stvarnu količinu. Na proizvodu tako mogu navesti “zdraviji” sastojak, dok će šećer spomenuti tek pri dnu liste sastojaka. Iako proizvod može obilovati šećerom, on se neće pojaviti među prva tri sastojka. Da biste izbegli slučajno konzumiranje velikih količina šećera, dobro bi bilo na listi sastojaka proverite sledeće nazive koji se koriste za šećer:

Vrste šećera: šećer od repe, smeđi šećer, karamelizovan šećer, šećer u prahu, zlatni šećer, invertni šećer, muscovado mešavina, sok od trske i poslastičarski šećer.

Vrste sirupa: sirup od rogača, zlatni sirup, kukuruzni fruktozni sirup, sirup od sladi, glukozno-fruktozni sirup, sirup od pirinčanih mekinja i sirup od pirinča.

Drugi dodani šećeri: slad ječma, melasa, laktoza, zaslađivač od kukuruza, kristalna fruktoza, dekstrana, slad u prahu, etilni slad, fruktoza, koncentrirani voćni sok, galaktoza, glukoza, disaharidi, maltodekstrin i maltoza.

Postoje još i mnoga druga imena za šećer, ali ova su najčešća. Ako vidite neka od ovih pri vrhu liste sastojaka, ili nekoliko njih kroz celu listu, možete biti sigurni kako je proizvod pun dodanih šećera.

Nemojte da vas ovaj spisak obeshrabri. Na tržištu ima i puno zdravih proizvoda koji jesu organski i prirodni. Međutim oznake na pakovanju nisu garancija da je proizvod zaista zdrav. Najbolji način kako možete izbeći da vas etikete zavedu i prevare jeste da potpuno izbegavate prehrambene proizvode koji su prerađeni.

Ako se ipak odlučite kupiti ambalažirani proizvod, pažljivo proučite etiketu na njegovoj poleđini.

(Skandalozno.rs, Izvor: alternativa-za-vas.com)

Advertisement

Budite prvi sa komentarom na članku "Vrlo je bitno: Evo šta zapravo znače OZNAKE na zdravoj hrani"

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena.